Lifestyle

8 tips tegen een winterdip!

De wekker gaat en met veel moeite open je je ogen, ook al houd je ze liever nog even dicht. Toch zul je op moeten staan. Je opent de gordijnen en kijkt naar buiten.. Het is nog zo donker als de nacht en het lijkt alsof de hele wereld nog slaapt. Het liefst kruip je weer je bed in.
Hoe graag je in de zomer meteen je bed uit gaat, zo kan je nu alleen maar aan je warme deken denken. Wist je dat je naast dat je je vermoeid voelt, ook last kunt hebben van weinig concentratie en je prikkelbaarder bent?  Maar gelukkig ben je niet de enige met dit gevoel, heel veel Nederlanders hebben hier last van. Wat kun je hier nou eigenlijk aan doen? Ik geef je 10 tips tegen een winterdip!

1: Maak een planning
De beste manier om een winterdip tegen te gaan is door actief te blijven. Mensen krijgen de neiging om zich terug te trekken zodra het sombere, donkere weer om de hoek komt kijken. Zorg ervoor dat je een gestructureerde  dag hebt en ga van huis. Maak een ‘to-do list’ en ga aan de slag, vergeet trouwens niet om er ook activiteiten in te zetten die je echt leuk vindt! Je zal zien dat dit je zal helpen.

2: Buitenlucht
Ga lekker naar buiten. Nu zal ‘lekker’ niet heel aantrekkelijk voor je zijn met lage temperaturen. Maar het helpt wel! Het liefst met het eerste daglicht. Hier word je echt wakker van! Je zou bijvoorbeeld op de fiets naar je werk kunnen of een wandeling kunnen maken in de ochtend. Hoe meer daglicht je overdag ziet, hoe meer melatonine je lichaam in de nacht aanmaakt. Hierdoor blijft je slaap-waakritme in tact en heb je een goede nachtrust.

3: Blijf in beweging
Of je nu een drukke dag tegemoet gaat of een dagje vrij bent, maak altijd tijd voor een beetje beweging. Bewegen is sowieso goed voor je gezondheid, maar door regelmatig te bewegen halveer je je winterdip. Dit kan ook al met een wandeling buiten of wat rek en strek oefeningen. Je zult zien dat iedere dag bewegen je energie geeft.

4: Let op je voeding
Door gezonde voeding binnen te krijgen zul je je vanzelf beter voelen. Tijdens een winterdip heb je vaak meer zin in snacken; zoals chips, pasta, chocola, patat en pizza. Teveel suikers hebben ook een uitwerking op hoe je je voelt. Wees dus verstandig en kies veelal gezonde producten. Natuurlijk mag je jezelf af en toe verwennen, maar snack met mate.

5: Zorg voor voldoende daglicht
Het gebrek aan natuurlijk daglicht is de nummer 1 oorzaak van de winterdip. Je kunt dit daglicht nabootsen door het zo licht mogelijk te maken om je heen. Wellicht is een wake up light iets voor je. Het licht gaat een half uurtje voor het wekken aan en wordt langzaam steeds feller. Als het tijd is om op te staan word je niet abrupt wakker maar gaat dit veel geleidelijker.

6: Neem je vitaminen
Zeker in de winter zijn vitaminen belangrijk. Je mist voornamelijk vitamine D in de wintermaanden. Dit komt door het gemis aan zonlicht. Gelukkig bestaan er vitamine D tabletjes om dit tekort weer aan te vullen.

7:  Ontspan
Of het nu Yoga, de sauna of een zonnebankje is; het geeft altijd weer een fijn gevoel. Even stilstaan en tijd voor jezelf. De warmte in de sauna en het licht bij de zonnebank geven altijd een lekker gevoel aan je huid, iets wat je wel mist tijdens de wintermaanden.

8: Acceptatie
Misschien wel het allerbelangrijkste van alles, acceptatie. Vaak voel je je in de winter minder fit en energiek, dit is nou eenmaal zo. Probeer hier niet teveel aandacht aan te geven of zelf ervan te balen. Doe eraan wat je kan en accepteer dat het zo is.. Voor je het weet staat de zomer weer voor de deur!

Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad! Of heb jij misschien zelf nog een goede tip? Laat het dan even weten in de reacties hieronder!

Liefs, Rianne

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: