Food,  Lifestyle

Tips voor verantwoorde feestdagen

De feestdagen staan bijna voor de deur en dat betekent voor velen van ons, een paar gezellige dagen met familie en vrienden en een ‘overvloed’ aan eten en drinken. Nu hoor ik je denken… Help, hoe overleef ik deze dagen nu ik zo goed bezig ben? Daarvoor heb ik een aantal tips die je hieronder kunt lezen.

1. Plannen
Je weet vaak een paar dagen van te voren wel hoe kerst er voor jou uit gaat zien. Plan hier dan omheen.. Is het feestje voor jou pas ’s avonds? Ga bijvoorbeeld overdag nog trainen of neem gedurende de dag kleinere maaltijden die wel vullen maar niet veel calorieën bevatten. Zo kun jij ook ’s avonds gewoon gezellig meedoen en genieten van al het lekkers.

2. Kies je outfit
Het is natuurlijk superfijn om de hele dag in je tight en hoodie rond te huppelen maar tijdens de feestdagen trek je toch net even iets anders uit de kast. Kies dan ook juist een outfit waarin je figuur, waarvoor je keihard gewerkt hebt, goed naar voren komt… die leuke littleblackdress of skinny jeans bijvoorbeeld. Ik weet zeker dat je dan op gaat letten wat je gaat eten, want op die foodbaby zit jij dan toch niet te wachten?!

3. Compenseer
Zoals ik bij het eerste punt al aangaf weet je vaak een paar dagen, misschien zelfs weken van te voren, hoe jou feestdagen eruit zien. Kies er dan in de week voorafgaand voor om iets minder calorieen te eten (200 – 300 per dag is al goed). Omdat je dit een paar dagen/ hele week doet heb je tijdens de feestdagen een kleine buffer opgebouwd om dan net even wat meer te kunnen eten 🙂 Dit kun je natuurlijk op de dag zelf ook doen als voor jou het feestje pas ’s avonds is.

4. Eiwitten en vezels
Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten en vezels eet, dit geldt trouwens niet alleen voor tijdens de feestdagen! Het is namelijk zo dat eiwitten en vezels goed vullen en je zo dus minder trek hebt en je makkelijker een gezondere keuze maakt.

5. Kiezen
Niet iedere maaltijd hoeft veel calorieën te bevatten. Je hoeft ook niet dat taartje én die chocolaatjes én dat 3 gangen menu te nemen. Geen trek in taart en chocolade maar wel dat 3 gangen menu dat gepland staat? Kies dan voor het 3 gangen menu.

6. Beperk calorierijke drankjes
Ook frisdrank en alcoholische dranken bevatten calorieën, vaak nog meer dan je denkt! Probeer deze dan ook te beperken. Drink thee, water of light frisdranken. Vooral water geeft je ook nog eens sneller een vol gevoel waardoor je dus minder zult eten.

7. Workout
Heb je de mogelijkheid om te trainen, doe dit dan ook. Hierdoor verbrand je toch weer wat extra calorieën. Kun je niet trainen? Zorg dan voor wat extra beweging. Ga op de fiets naar je familie of vrienden of maak een wandeling met z’n allen. Is nog gezellig ook!

8. Geniet
Dit is denk ik wel het allerbelangrijkste…
De feestdagen draaien namelijk niet om al dat eten en drinken, maar het genieten en samen zijn met de mensen die veel voor je betekenen. ❤ Je kunt dus best even je ‘schema’s’ loslaten, er is namelijk meer in het leven.
GENIET! ❤

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande tips hebt gehad, laat je het me weten door een reactie achter te laten?

Hele fijne feestdagen, geniet ervan! 😉
Liefs, Rianne

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: